מהו קהל יעד ואיך נכון להגדיר אותו?

כבעלי עסקים, אתם ככל הנראה מתעסקים לא מעט בסוגיית הגדרת קהל היעד שלכם. כאשר אנחנו בונים אתר ונכס דיגיטלי עבור העסק שלנו, העיסוק בסוגיה הזו הופך להיות קריטי על מנת לבנות את האתר בצורה הכי מדויקת ברמה האסטרטגית.

תוכן עיניינים

מהו קהל יעד של עסק?

קהל היעד של העסק שלכם בגדול אומר דבר אחד פשוט – קבוצת האנשים שאליהם העסק שלכם מיועד. אלו בעצם אותם אנשים שעשויים להתעניין וגם לרכוש את המוצר/השירות שהעסק שלכם מציע. 

הרבה בעלי עסקים שתשאלו אותם לראשונה – "מי קהל היעד שלכם?" יענו לכם תשובה דומה – העסק שלי מתאים לכולם. נכון שיש עסקים שבאמת פונים לכמעט כולם, אבל הם כל כך מעטים שלא שווה אפילו להתעכב עליהם. ברוב המוחלט של העסקים יש קהל יעד ברור ומוגדר הרבה יותר!

חוסר ההתמקדות הוא טבעי, זה מתוך צורך לא לפספס אף אחד בדרך. אבל חשוב להבין שכשאנחנו פונים לכולם, אנחנו בעצם לא פונים לאף אחד ולכן חשוב לשבת ולהגדיר את קהל היעד שלנו בצורה ממוקדת, איכותית וברורה. הכרות מעמיקה והגדרה ברורה של קהל היעד שלנו תביא לפרסום ושיווק מדויקים יותר, לאסטרטגיית תוכן שיותר מדברת אליהם, הגדלה של ההכנסות של העסק ושיפור היעילות של העסק באופן כללי. 

חשוב לציין כי יכולים להיות מספר קהלי יעד לעסק. חשוב לנתח ולבחון כל אחד מהם לעומק. הרבה פעמים נרצה להגדיר קהל יעד עיקרי ולאחר מכן, קהלי משנה. 

פוסט קהל יעד

הגדרת קהל יעד - מאפיינים שיש לנתח

כאשר אנחנו ניגשים להגדיר את קהל היעד שלנו, המטרה המרכזית שצריכה לעמוד לנגד עינינו היא להכיר את הקהל שלנו לעומק. להבין מי הוא, מה חשוב לו, מה הצרכים שלו, מה הכאבים שלו, מה חסר לו. 

בשביל להשיג את המטרה הזו, עלינו לתת את הדעת, לנתח, לחקור ולבדוק מספר מאפיינים – 

  • נתונים דמוגרפיים – מגדר, גיל, מצב משפחתי, עיסוק, אזור מגורים, השכלה, רמת הכנסה וכו'
  • מאפיינים אישיים – תחביבים, תחומי עניין, איפה הוא אוהב "להסתובב" וכו'
  • צרכים – מהם הצרכים שלו? מה חשוב לו? מה העקרונות והערכים שלפיהם הוא חי?
  • נקודות כאב – מה נקודות הכאב שלו? איפה הבעיות והאתגרים שלו?
  • התנהגות צרכנית – העדפות צרכניות, באיזו דרכים וערוצים הוא בד"כ צורך? באילו ערוצים ניתן להגיע אליו ובאילו זמנים? אופן קבלת ההחלטות שלו בעת צריכה.

איסוף הנתונים

את המידע שתיארנו ניתן להשיג במגוון דרכים וביניהן – 

  • קריאת מחקרים, מאמרים ונתונים סטטיסטיים – אפילו חיפוש פשוט בגוגל, יביא לכם ככל הנראה אלפי תוצאות בנושא. תקראו, תפשפשו בין כל המידע ותוציאו את הנתונים הרלוונטיים עבורכם.
  • תדברו עם אנשים ועם לקוחות פוטנציאליים – תראיינו אנשים שאתם חושבים שהם מייצגים את קהל היעד שהגדרתם, תשאלו אותם שאלות, תתעניינו בחיים שלהם, תתייעצו איתם. אתם יכולים לעשות זאת בראיונות עומק, שיחות טלפוניות, סקרים ברשתות או במייל וכו'. 
  • מחקר מתחרים – אחד הדברים הכי שימושיים זה לחקור את המתחרים שלנו – אלו שפונים לאותו קהל יעד שאנחנו מעוניינים לפנות אליו ושהמוצר/שירות שלהם דומים לשלנו. תנתחו ותחקרו אותם – למי הם פונים? מה סגנון הפנייה? אילו נקודות הם מדגישים? על אילו כאבים הם מדברים? תוכלו לזקק מזה לא מעט מידע. 

 

יצירת פרסונות

לכל קהל יעד נרצה להגדיר פרסונה – זהות של לקוח שמייצג את קהל היעד הספציפי באופן ממוצע. 

למה שנעשה את זה? כדי לייצר לעצמנו הזדהות עם אותו קהל יעד. שנרגיש שאנחנו ממש מכירים אותו, מבינים אותו. שהוא "אדם" אמיתי ולא רק מילים שכתובות יפה על דף.

נבנה ממש אדם אמיתי – עם פרצוף, שם וסיפור. ניקח תמונה מהאינטרנט ונפרט את הנתונים הבאים – שם, גיל, מין, רמת הכנסה, רמת השכלה, תחום עיסוק/תפקיד, מצב משפחתי, אזור גיאוגרפי, תחומי עניין ותחביבים, מה הבעיות/האתגרים שלו שהמוצר שלנו צריך לפתור עבורו, מהן המטרות שירצה להשיג בעזרת המוצר שלנו.

 

לסיכום

אחרי שביצעתם מחקר, איסוף נתונים, ניתוח והגדרת קהלי היעד לעסק שלכם – הגיע הזמן להכניס את כל המידע הזה לתכניות העבודה שלכם.

בהקשר לאתר שלכם באופן ספציפי – חשוב להתייחס לדבר הזה לאורך כל הדרך. את האסטרטגיה, התוכן, העיצוב וחווית המשתמש – נגדיר ונאפיין לאור קהלי היעד שהגדרתם. הרי בסופו של דבר, האתר הזה קיים עבורם! 

ואם אחרי כל ההסבר הזה, אתם מרגישים שאתם צריכים עזרה וליווי בלהגדיר ולנתח יותר טוב את קהלי היעד שלכם – אנחנו פה לעזרתכם. בהצלחה 🙂 

מדריכים נוספים חמים מהתנור

שרת אחסון בלוג
וורדפרס

בחירת חברת אחסון לאתר וורדפרס

אחת ההחלטות הראשונות והחשובות שתצטרכו לקבל כשאתם ניגשים לבנות אתר בוורדפרס, היא באיזו חברת אחסון אתרים לבחור עבור האתר שלכם.

שרת האחסון הוא המנוע והלב של האתר. הוא משפיע בצורה ישירה על אספקטים קריטיים כגון אבטחת האתר, המהירות שלו, התמודדות עם עומס גולשים ועוד, ולכן חשוב להבין לעומק מה זה אומר, למה אנחנו זקוקים לו וכיצד נכון לבחור שרת מדויק עבור הצרכים הספציפיים שלך.

AI
עיצוב ופיתוח אתרים

איך AI משפיע על תחום עיצוב ופיתוח אתרים?

מהפכת הבינה המלאכותית (AI) היא מהפכה חסרת תקדים וכזו שעתידה לשנות באופן מהותי תעשיות שונות ולעצב מחדש את חיי האנושות כולה.

איך היא משפיעה על עולם האינטרנט של היום בכלל ועל תחום עיצוב ופיתוח האתרים בפרט? האם זה מאיים על התחום או דווקא משרת ומייעל אותו?