אפיון אתר אינטרנט ובניית אסטרטגיה – המדריך המלא!

אסטרטגיה, מחקר ואפיון אתר אינטרנט - מה זה אומר? ממה מורכב התהליך? ולמה הוא כל כך חשוב ביצירת אתרים, מערכות ומוצרים דיגיטליים?

תוכן עיניינים

חשיבות שלב האסטרטגיה ואפיון האתר

כמו שכולנו כבר יודעים, בשביל להגיע מנקודה X לנקודה Y בצורה בטוחה צריך מפה, מצפן ותכנית פעולה מוגדרת. כך בדיוק גם בתהליך יצירת הנכס הדיגיטלי של העסק או הארגון שלנו – אנחנו רוצים ללכת בדרך הברורה והיעילה ביותר לעבר ההצלחה והצמיחה העסקית שלו בזירה הדיגיטלית.

מוצר דיגיטלי הוא כלי אסטרטגי לכל דבר – חשוב מאין כמותו – שאמור לשרת את המטרות והיעדים של העסק.

אם לרגע נדמה בניית אתר לבנייה של בית – ניתן להסתכל על שלבי האסטרטגיה, המחקר והאפיון כמו על עבודה עם אדריכל ומהנדס, שהביצוע שלה הוא קריטי טרם הקבלן מגיע עם הפועלים על מנת לבנות את היסודות, השלד והבית עצמו. תכנון יסודי ונכון, לא רק מאפשר לבנות את המוצר בצורה חכמה ומדויקת יותר, לייצר חווית משתמש חיובית ולעלות יחס המרה של הגולשים, אלא גם בסופו של דבר – לקצר ולייעל תהליכים ובכך גם לחסוך זמן וכסף. 

אפיון אתר אינטרנט

שלב 1 - אסטרטגיה ומחקר

אז מה זה אומר בפועל?

נתחיל משלב האסטרטגיה והמחקר.

השלב בו אנחנו מבינים לעומק איפה אנחנו עומדים היום ולאן אנחנו מבקשים להגיע. אם אנחנו רוצים להגיע לתוצאות העסקיות הרצויות בעזרת הנכס הדיגיטלי שלנו, אנחנו צריכים לדאוג ללמוד את העסק ואת השוק בו הוא פועל ולגבש את האסטרטגיה של המוצר בצורה מושכלת וחכמה. חשוב להבין – מטרתו של אתר זה לא להיות תכשיט יפה לעסק. אתר הוא כלי עסקי מהותי, שמטרתו לענות על הצרכים והיעדים הייחודיים של העסק, לפנות לקהלי היעד המדויקים, לספק להם חווית משתמש יוצאת דופן ולתת ערך מבדל ייחודי לעומת המתחרים.

נתחיל בלהגדיר את ההגדרות העסקיות של האתר כגון מהות העסק, החזון, מטרות האתר, הגדרת ההצלחה של האתר, המודל העסקי, השירותים והמוצרים, נמשיך בלחקור ולנתח את קהלי היעד שאליהם אנחנו רוצים לפנות – מי הם, מה הנתונים הדמוגרפיים שלהם, מה הצרכים ומה נקודות הכאב שלהם שאנחנו בעצם מבקשים לפתור ונייצר עבורם אווטארים. לאחר מכן, נחקור את המתחרים שלנו, ננסח את המסרים והערכים שאנחנו רוצים לשדר ונדייק את הצעת הערך (הבידול) אל מול המתחרים. 

שלב 2 - אפיון אתר אינטרנט

השלב הבא הוא אפיון האתר.

השלב שבו ניקח את הויז'ן ואת האסטרטגיה ונתחיל להפיח בהם חיים. אפיון מוצר יסודי מאפשר לנו לממש את הפוטנציאל העסקי המקסימלי מהמוצר הרצוי ולוודא שכל אנשי הצוות האמון על הפרויקט, כמו גם הלקוח, מיושרים קו לגבי תכנית הפעולה.

בשלב זה נגדיר את מסע הלקוח ופעילות הגולשים, נאפיין את הסגנון השפתי ואת ה-Look&Feel, נגדיר את הפונקציונליות, הרכיבים והפיצ'רים המרכזיים במוצר וניצור מפת אתר, היררכיות, ערכי עמודים ושרטוט Wireframes שיאפשרו לנו תמונה ויזואלית ואסטרטגית ברורה של המוצר המבוקש. 

התוצר הסופי - מסמך אפיון מלא

בסוף התהליך המשותף, התוצר הרצוי הוא ספר אסטרטגיה ואפיון מוצר מלא ומסודר, שיהווה את הבסיס והמסגרת המדויקת עבור המשך הפרויקט – ההוצאה לפועל של האתר – כתיבת התוכן והקפירייטינג, עיצוב UI/UX ופיתוח מלא של האתר. 

הספר יכיל את כל המידע שהתגבש בתהליך המשותף וישמש כמעין "חוזה" תיאום ציפיות בין כל בעלי העניין בפרויקט – בין הלקוח לבין החברה המספקת לו את השירותים ובין בעלי המקצוע השונים בתוך חברת הפיתוח. בשלב זה, כלל הצדדים מיושרי קו באופן מלא בנוגע לכלל נתוני האתר.

לסיכום

תזכרו! אסטרטגיה, מחקר, אפיון ותכנון מקדים = תוצאות והישגים עסקיים. 

בהצלחה 🙂 

מדריכים נוספים חמים מהתנור

שרת אחסון בלוג
וורדפרס

בחירת חברת אחסון לאתר וורדפרס

אחת ההחלטות הראשונות והחשובות שתצטרכו לקבל כשאתם ניגשים לבנות אתר בוורדפרס, היא באיזו חברת אחסון אתרים לבחור עבור האתר שלכם.

שרת האחסון הוא המנוע והלב של האתר. הוא משפיע בצורה ישירה על אספקטים קריטיים כגון אבטחת האתר, המהירות שלו, התמודדות עם עומס גולשים ועוד, ולכן חשוב להבין לעומק מה זה אומר, למה אנחנו זקוקים לו וכיצד נכון לבחור שרת מדויק עבור הצרכים הספציפיים שלך.

AI
עיצוב ופיתוח אתרים

איך AI משפיע על תחום עיצוב ופיתוח אתרים?

מהפכת הבינה המלאכותית (AI) היא מהפכה חסרת תקדים וכזו שעתידה לשנות באופן מהותי תעשיות שונות ולעצב מחדש את חיי האנושות כולה.

איך היא משפיעה על עולם האינטרנט של היום בכלל ועל תחום עיצוב ופיתוח האתרים בפרט? האם זה מאיים על התחום או דווקא משרת ומייעל אותו?