תוכן עיניינים
למה חשוב לבצע בדיקות לפני השקת האתר?
זה נכון שאתר הוא מוצר דינמי וחי וניתן לעדכן/לשנות/לתקן אותו גם כאשר הוא כבר באוויר.
אבל אנחנו, כאנשים היסודיים והפרפקציוניסטיים שאנחנו, מאמינים שמוטב לבצע מספר בדיקות חשובות ופשוטות טרם העליה לאוויר, על מנת להגיש לעולם אתר מקצועי, שעשוי היטב ועומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר! אנחנו בטח לא רוצים להשיק אתר עם שגיאות מביכות או תקלות שעלולות לפגוע בביצועים שלו או במקרה הגרוע יותר להוביל לדליפת מידע עקב אבטחה לקויה.
שימו לב – כאשר אתם בוחרים ספקים ואנשי מקצוע לפיתוח האתר שלכם, תוודאו איתם שהם אכן עומדים בכלל הבדיקות ועושים את עבודתם בצורה יסודית ומקיפה.
אילו בדיקות ופעולות נדרשות לקראת ההעלאה של האתר לאוויר?
- התקנת תעודת SSL – כיום, גלישה מאובטחת היא סטנדרט עבור כל אתר, מכל סוג שהוא. פרוטוקול HTTPS הוא סיגנל ברור וחשוב לדירוג של האתר בגוגל ועל כן, חשוב להתקין באתר תעודת SSL. בעבר דפדפנים היו טולרנטיים לאתרים ללא תעודת אבטחה, אך כיום רוב הדפדפנים יזהירו את הגולש ואף יחסמו את הכניסה.
- אינדוקס האתר ע"י גוגל – לרוב בפיתוח אתר נשים חסימה לזחלנים של מנועי החיפוש על מנת לא לאנדקס אתר במהלך תהליך ההקמה. טרם השקת האתר, חשוב להסיר את החסימה של האתר בפני גוגל. במידה ולא נסיר את החסימה, האתר לא יאונדקס וגוגל לא תוכל להתחיל למקם את האתר בתוצאות חיפוש שונות. בנוסף, חשוב מאוד לבצע חיבור יזום לSearch Console של גוגל לצורך ביצוע אינדוקס מהיר ומוגדר היטב.
- אבטחת אתר – מהרגע שהאתר עולה לאוויר, הוא חשוף יותר למתקפות אבטחה לעומת כאשר אנחנו עובדים בשרת זמני תו"כ עבודת העיצוב והפיתוח. לפני ההעלאה לאוויר, חשוב לוודא שהסיסמאות של המשתמשים באתר, הסיסמאות ל-FTP והסיסמאות ללוח הבקרה של האחסון הן חזקות מספיק. בנוסף, כדאי למחוק משתמשים מיותרים שהקמתם לטובת הטסטים במהלך הפיתוח ולהתקין תוספי אבטחה מתאימים.
- גיבויים לאתר – יש לוודא שהאתר מגובה באופן יומיומי ובנוסף, שיש דרך ליצור גיבויים קבועים ועקביים לתכנים ולשינויים שאתם מבצעים באתר לאורך הזמן.
- מהירות האתר – בעולם המהיר של היום, אחד הדברים הכי חשובים כדי לא לאבד גולשים בדרך, היא מהירות האתר. בדקו את מהירות הטעינה של האתר, בעמודים השונים/בדפדפדנים השונים/במסכים השונים (מובייל/דסקטופ/טאבלט). ניתן לבצע זאת במגוון כלים כמו כלי הבדיקות של גוגל. בנוסף, ממליצים לקרוא עוד במאמר שלנו בנושא.
- בדיקת רספונסיביות – חשוב לוודא שהאתר רספונסיבי לכל סוגי המסכים השונים – מובייל, דסקטופ וטאבלט. גם ברמת חווית המשתמש וגם ברמה של ה-SEO, זה דבר חשוב מאין כמותו ושווה שתעשו בדיקה יסודית, עמוד עמוד, בכל אחד מסוגי המסכים.
- הגהה ובדיקת תוכן – אתר יפה ומרשים ככל שיהיה, במידה והתוכן בו הוא לא מדויק או שגוי – הוא עלול לפגוע בעסק שלכם ברמה המקצועית, התדמיתית והשיווקית. עברו על כל התוכן באתר בצורה יסודית, תעשו לו הגהה ו-וודאו שאין שגיאות כתיב, פרטים לא נכונים או רווחים מיותרים בין התווים.
- גרסאות מעודכנות של וורדפרס + תוספים – לפני ההעלאה לאוויר, חשוב לבדוק שוורדפרס ובנוסף, כל התוספים המותקנים באתר – הם בגרסה הכי מעודכנת שלהם וללא תקלות. בדיקה זו תמנע פרצות אבטחה ובאגים בעתיד.
- QA וטסטים – בעצם מדובר בבקרת איכות של החלק הפונקציונלי של האתר. בפועל, מדובר בסדרת בדיקות קפדניות שמבקשות לבדוק שכל מה שקיים באתר עובד כמו שצריך. נרצה לוודא שכל הכפתורים והקישורים פונקציונליים, שהטפסים עובדים ונשלחים ליעד המבוקש, שמערכת הדיוור עובדת כראוי, במידה ומדובר בחנות אינטרנטית – שכל תהליך הרכישה והסליקה עובדים, שההרשמה וההתחברות לאזור אישי פועלים כפי שאמורים לפעול וכו' וכו'. בקיצור – לנסות ולבדוק את כל המערכת, על האלמנטים השונים שלה ולוודא שהיא אכן עובדת פיקס.
לסיכום
אחרי כל הבדיקות המקיפות והעבודה היסודית אפשר להיות רגועים ולהתחיל להפיץ את האתר החדש לכל הלקוחות והחברים!
זכרו – אתר מהודק, מהוקצע וקפדני – הוא אתר שעובד טוב יותר עבור העסק שלנו ומשרת את המטרות העסקיות שלנו.